[Codul Fiscal 2017] Pentru microîntreprinderi: semne bune anul are (I)

Dacă ai o microîntreprindere sau vrei să fondezi una (să ai un start-up, cum se spune), 2017 pare anul ideal. Și aceasta din mai multe motive, pe care începem să le discutăm azi și le vom termina de inventariat peste câteva zile, în alt articol.

  1. Creșterea plafonului

Dacă în 2016 cifra de afaceri la care societatea devenea plătitoare de impozit pe profit era de peste 100.000 de euro (peste 450.000 lei), în 2017 devii plătitor de impozit pe profit numai dacă societatea  a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile, astfel încât pentru 2017 rămân la stadiul de microîntreprindere societățile cu cifră de afaceri până la aprox. 2.270.000 lei. Adică de vreo 5 ori mai mult decât în 2016.

Părerea mea e că asistăm la un suflu nou pentru afaceri. Microîntreprinderile plătesc 1% sau 3% impozit la venit (vom vedea imediat că și aici e o modificare parțială), fără să intereseze cheltuielile deductibile decât în momentul calculării dividendelor, impozitate cu 5%. Avantajul față de societatea plătitoare de impozit pe profit e limpede: la aceste din urmă societăți presiunea ANAF este mult mai mare asupra cheltuielilor deductibile/parțial deductibile/nedeductibile, miza fiind de 16% (impozit pe profit) plus 5% (impozit pe dividende). Pentru 16% se recalculează profitul, se ”scot” vârtos cheltuieli (nu se recunosc, adesea fără motiv și împotriva deciziilor Curții de Justițiea Uniunii Europene despre care am discutat la curs) etc. La micro, miza e mai mică și în general sunt mai ferite de astfel de practici ale ANAF. De aceea, creșterea plafonului maxim al cifrei de afaceri pentru care societatea rămâne microîntreprindere este salutară pentru multe afaceri.

Atenție!

A rămas nemodificată dispoziția potrivit căreia o societate este obligatoriu plătitoare de impozit pe profit, indiferent de cifra de afaceri, dacă  a realizat venituri din consultanţă şi management, în proporţie de peste 20% din veniturile totale.

  1. Impozitarea relaxată… și nu prea. Depinde cum o aplici

Aici televiziunile prezintă cu surle și trâmbițe că impozitul pe veniturile microîntreprinderii a scăzut de la 3% la 1%. Corect, dar… puțină atenție.

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt, în 2017:

  • 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulţi salariaţi;
  • 3%, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi.

S-a eliminat așadar cota de 2%.

Aici e bine de știut (și nu s-a explicat suficient) că, la fel ca în 2016, prin ”salariat” se înţelege persoana angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, așa cum prevede Codul muncii. Nu simplul fapt că ai un salariat cu 2 ore/zi te ”califică” pentru cota de 1% în 2017, ci trebuie ca salariatul să fie cu normă întreagă. Condiţia este totuși îndeplinită şi în cazul microîntreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parţial dacă fracţiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;

b) au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia acestora este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

Bun… și acum să echilibrăm informația cu ce nu s-a spus…

Din februarie salariul minim brut va fi de 1.450 lei. La acest salariu angajatorul și salariatul plătesc împreună cam 700 de lei impozite + contribuții (718, fără persoane în înteținere și fără tichete de masă). Lunar. Cam 8.400-8.500 lei anual.

Pentru aceasta beneficiază de facilitatea reducerii de impozit cu 2% la venitul microîntreprinderii. Un calcul simplu arată că facilitatea fiscală se justifică pentru microîntreprinderile care au o cifră de afaceri (estimată) care depășește 425 – 430.000 de lei anual.

Sub această cifră, dacă aiun salariat plătești mai mult la stat. Peste această cifră începe să fie rentabil să te gândești să ai un salariat cu normă întreagă sau mai mulți care împreună să aibă normă întreagă.

Pentru doi salariați ​plătești mai mult la stat dacă ai cifră de afaceri sub 2* 425.000 lei și tot așa.

Sub acest plafon lucrezi – mult mai bine și fără bătăi de cap – cu PFA, cu convenții civile, cu asocieri… știi povestea, că ai găsit articole atât pe site cât și într-unul din ultimele mesaje din anul trecut…

  1. Un aspect de tranziție între 2016 și 2017

Pentru anul 2017, persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit care la data de 31

decembrie 2016 îndeplinesc condiţiile de cifră de afaceri sub 500.000 de euro sunt obligate la plata impozitului pe venitul microîntreprinderilor începând cu 1 februarie 2017, urmând a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere până la data de 25 februarie 2017

inclusiv. Până la acest termen se va depune şi declaraţia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obţinut în perioada 1-31 ianuarie 2017.

Rezultatul fiscal se ajustează corespunzător acestei perioade fiscale.

  1. Plafonul de TVA e același

Nu s-a modificat plafonul de TVA, ci a rămas tot la 220.000 lei. Așa fiind, o societate va parcurge următoarele etape:

a) pentru o cifră de afaceri între zero și 220.000 de lei: microîntreprindere, neplătitoare de TVA; excepție #1: societate plătitoare de impozit pe profit dacă are venituri din consultanță mai mari de 20% din veniturile totale sau (opțional) dacă are capital social mai mare de 45.000 de lei (vom vedea în mesajul următor); excepție #2: dacă se înregistrează ca plătitoare de TVA;

b) pentru o cifră de afaceri între 220.000 de lei și 2.270.550 lei: microîntreprindere, plătitoare de TVA; excepția #1 de mai sus rămâne valabilă;

c) pentru o cifră de afaceri de peste 2.270.550 lei: societate plătitoare de TVA și plătitoare de impozit pe profit.

În partea a doua a articolului vom discuta și alte aspecte care țin de noul regim al microîntreprinderilor:

  • O facilitate rămasă de anul trecut și pe care unii (puțini) o folosesc pentru reducerea impozitelor
  • Scăderea pragului capitalului social care permite ”jonglarea” între regimurile de impozitare
  • Regimul dividendelor, unde s-a schimbat modificarea…

Creștem profitul și îl apărăm. Împreună.
jr. Horațiu Sasu
Consultant în afaceri

Tags

One comment

  • Bună seara,
    As avea rugămintea sa îmi dați câteva sfaturi sau informații cei care aveți cunoștință de cauza.
    Am o firma înființată în anul 2016,a funcționat 5 luni de zile, ‘menționez ca aveam un magazin de haine second-hand ‘, din luna martie a anului 2017 nu mai am activitate pe firma însă nu am depus nici o declarație!!
    Care sunt procedurile, ce as putea sa fac acum?
    La ce cheltuieli sa ma aștept?
    Menționez faptul ca sediul firmei a fost modificat ulterior, unde am acum sediul firmei nu am primit nici un plic de la ANAF.. Poate sa dus unde am avut prima data sediul, dar acolo nu am acces acum.
    Mulțumesc

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

top