[Codul Fiscal 2017] Pentru microîntreprinderi: semne bune anul are (II)

În prima parte a articolului am început analiza noilor prevederi referitoare la microîntreprinderi, cu soluțiile aferente, dar și cu anumite atenționări. Spuneam atunci că dacă ai o microîntreprindere sau vrei să fondezi una (să ai un start-up, cum se spune), 2017 pare anul ideal. Și aceasta din mai multe motive, dintre care am analizat data trecută:

1. Creșterea plafonului cifrei de afaceri până la care ai (mai multă) liniște din partea ANAF
2. Impozitarea mai relaxată (dar depinde cum o aplici)
3. Un aspect de tranziție între 2016 și 2017
4. Rămânerea plafonului de TVA la același nivel, cu situațiile posibile în practică. 

Să vedem și alte noutăți și/sau aspecte favorabile ție.

5.  Scăderea pragului capitalului social care permite alegerea regimului de impozitare potrivit

Impozitul pe veniturile microîntreprinderii este obligatoriu la înființare. O excepție am discutat-o: când veniturile din consultanţă şi management au o proporţie de peste 20% din veniturile totale.

O a doua excepție este următoarea: persoana juridică română nou-înfiinţată care, la data înregistrării în registrul comerţului, are subscris un capital social de cel puţin 45.000 lei poate opta să aplice prevederile referitoare la impozitarea la profit. Nu e obligatoriu, ci ”poate” – după cum îi convine.

Opţiunea este definitivă, cu condiţia menţinerii valorii capitalului social de la data înregistrării, pentru întreaga perioadă de existenţă a persoanei juridice respective. În cazul în care această condiţie nu este respectată, persoana juridică aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderii.
Ideea e că anul trecut pragul era de 25.000 de euro, deci cam de 112.000 de lei.

În consecință, pentru cei cărora le convine mai mult regimul impozitării la profit (au cheltuieli mai mari decât 80% din venituri, ceea ce se întâmplă frecvent în primele 12-24 de luni ale afacerii) pot aduce la capitalul social al start-up-ului bunuri și bani de 45.000 de lei.

Nu e așa mult cum pare: o mașină, un laptop, ca să nu mai vorbim de câteva utilaje necesare începutului duc chiar la depășirea pragului. Trebuie să fie și ceva bani în capitalul social, dar nu foarte mulți (Legea societăților nr. 31/1990 nu prevede un prag).

6. O 
facilitate rămasă de anul trecut

… poate fi folosită și anul acesta, pentru că NU s-a modificat. Și este unul din motivele pentru care 2017 poate fi foarte promițător și pentru noile afaceri.

Mai exact, pentru persoanele juridice române nou-înfiinţate, care:

  • au cel puţin un salariat şi
  • sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni (ceea ce oricum se cam întâmplă, deoarece majoritatea societăților se fondează acum pe perioadă nedeterminată) și
  • acţionarii/asociaţii lor nu au deţinut titluri de participare la alte persoane juridice (adică nu au avut alte firme),

cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data înregistrării societății.

Cota de impozitare se aplică până la sfârşitul trimestrului în care se încheie perioada de 24 de luni.

Facilitatea se aplică dacă, în cadrul unei perioade de 48 de luni de la data înregistrării, microîntreprinderea NU se află în următoarele situaţii:

  • lichidarea voluntară prin hotărârea adunării generale, potrivit legii;
  • dizolvarea fără lichidare, potrivit legii;
  • inactivitate temporară, potrivit legii;
  • declararea pe propria răspundere a nedesfăşurării de activităţi la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
  • majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi acţionari/asociaţi;
  • acţionarii/asociaţii săi vând/cesionează/schimbă titlurile de participare deţinute.

Aspectele privitoare la salariat mi se pare foarte interesante aici…

Condiția salariatului se consideră îndeplinită dacă angajarea se efectuează în termen de 60 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice respective. E vorba tot de ”salariat” în sensul pe care l-am discutat în mesajulanterior (cu normă întreagă). Partea interesantă este că pentru microîntreprinderea cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, condiţia se consideră îndeplinită dacă în cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.
Aici unii au folosit condiția întinzând elasticul cam tare, astfel: au angajat cu normă întreagă, la 1 aprilie, un salariat, căruia i-au desfăcut contractul în 5 aprilie. Apoi, la sfârșitul trimestrului, prin 27 iunie, au angajat alt salariat (sau tot pe acela) și i-au desfăcut contractul în 3 iulie. Și uite așa au beneficiat de 1% impozit pe venit.

Inventiv, românul…

Desigur, noi dezaprobăm ferm astfel de practici, chiar dacă sunt LEGALE, nu?

7. Regimul dividendelor

În 2017 urma ca pentru veniturile din dividende să se datoreze contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS). Și așa a și fost, din 1 până în 6 ianuarie, când a apărut o nouă reglementare, potrivit căreia în continuare, pentru veniturile din dividende NU se datorează contribuția la sănătate DACĂ persoana fizică realizează anumite venituri ce sunt supuse deja contribuției la sănătate, respectiv:

  • venituri din salarii sau asimilate salariilor;
  • venituri din pensii;
  • venituri din activităţi independente (PFA, ÎI, profesii liberale);
  • venituri din asocierea cu o persoană juridică;
  • venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
  • indemnizaţii de şomaj;
  • indemnizaţii pentru creşterea copilului;
  • ajutorul social;
  • indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă drept urmare a unui accident de muncă sau unei boli profesionale.

DACĂ veniturile din investiții sunt singurele venituri ale persoanei fizice, se datorează CASS. În aceste condiții – și spre deosebire de anul trecut – dacă se aplică CASS la dividende (deci dacă nu operează vreuna din excepțiile de mai sus), CASS se aplică la întreaga sumă, fără a mai fi plafonată la cinci salarii.

Așa încât… contract de muncă de o oră pe zi, dacă nu îl ai!

Concluzia este că noul sistem de impozitare a venitului microîntreprinderilor poate fi benefic. Dacă îl utilizăm conform unor calcule simple, dar matematic riguroase, permite o marjă interesantă de optimizare fiscală (reducerea LEGALĂ a impozitelor). 

Rămâne să vedem ce ”precizări” aduc lunile ianuarie-februarie… dar suntem pe recepție.

Sper să îți fi fost de folos…​​

Creștem profitul și îl apărăm. Împreună.
jr. Horațiu Sasu
Consultant în afaceri

Tags

One comment

  • Emerich.Grigore /

    Multumesc pt info.ce caut eu acuma?caut sa fac o finantare pt un imm dechis doar de 9 luni.am nevoie de scule .schele si un mijloc de transport second hand ..camioneta..pt a putea duce sculele sau schela d la un loc de munca la altul..materiale etc.Cum as putea accesa acest credit fara garantii pt imm…uri.este posibil?multumesc.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

top